Bundll maakt een succes van sponsoring!


Makkelijk geld voor de Clubkas

Leeuwarder Courant - 17-09-2014

SANDER DE VRIES

Amateurverenigingen lopen veel sponsorinkomsten mis. Volgens Harold Dijkstra en Henk-Jan Broersma kan hun systeem Bundll de clubkas spekken.

Sponsorafspraken beheren via internet. Met Bundll is is het mogelijk. Het afgelopen halfjaar is het systeem getest door SC Stiens, de voetbalclub van Harold Dijkstra en Jan Broersma, en Leeuwarder Zwaluwen. ,,Vanuit deze verenigingen hebben we veel goede feedback en enthousiaste reacties ontvangen. Bundll kan nu door andere verenigingen worden gebruikt", zegt Dijkstra.

,,Ons idee is door eigen ervaringen bij Stiens ontstaan. Meer specifiek vanuit de vraag: hoe kunnen we onszelf helpen?", vervolgt Dijkstra, die verantwoordelijk is voor de marketing. Zijn kompaan Broersma is de webdesigner.

Dijkstra legt uit: ,,Ik was jarenlang betrokken bij de sponsorcommissie van SC Stiens. Daar zag ik dat we veel sponsorinkomsten misliepen. Sponsoren werden bijvoorbeeld na één seizoen niet meer benaderd, terwijl de elftallen wel jarenlang voetbalden met hun bedrijfsnaam op het shirt."

Naast hem knikt Broersma. Hij somt de problemen op waar veel amateurverenigingen mee te maken hebben. ,,Het is vaak onduidelijk wat de status van de sponsorcontracten is. Veel clubs werken met één Excel-document, maar daardoor voelt niemand zich echt verantwoordelijk. Het gevolg: veel onduidelijkheid, miscommunicatie en administratieve rompslomp."

,,We willen voorkomen dat voor die vrijwilligers de lol eraf gaat", vult Dijkstra aan. ,,Bij iedere club heb je enthousiaste mensen met een breed netwerk. Die moeten zich niet druk maken over het uitschrijven van facturen, of ze allemaal verschillende documenten laten uitpluizen zodat ze uiteindelijk weten welke sponsor nog niet heeft betaald. Deze mensen moet je laten doen waar ze goed in zijn, en wat ze bovenal leuk vinden om te doen: het werven van nieuwe sponsoren."

De afgelopen anderhalf jaar staken beiden talloze uren in hun nieuwe project. ,,We wilden een systeem ontwikkelen dat voor iedereen toegankelijk is", vertelt Dijkstra. ,,Van de voorzitter die verschillende bestuursfuncties bekleedt tot de materiaalman die het wedstrijdbord op zaterdagochtend ophangt, iedereen moet met Bundll kunnen werken."

Een blik op het systeem leert dat Bundll vooral erg overzichtelijk is. Een staafdiagram toont aan welke bedrijven al sponsor zijn, welke hebben toegezegd dat te gaan doen en welke organisaties een potentiële geldschieter zijn. ,,Denk daarbij mensen die in de kroeg hebben toegezegd te willen sponsoren", zegt Dijkstra lachend. ,,Leg het vast in Bundll en herinner ze later nog eens aan hun belofte."

Bundll biedt een breed scala aan diensten. Er worden bijvoorbeeld periodiek tips gegeven, en de verschillende fasen van sportsponsoring - voorbereiden, werven, uitvoeren, beheren en afronden - worden inzichtelijk gepresenteerd. Ook kunnen er automatische facturen worden uitgedraaid. Dijkstra: ,,De penningmeester hoeft slechts het bedrag in te voeren."

Verenigingen die maximaal dertig sponsoren hebben, kunnen zich kosteloos aanmelden. De uitgebreidere pakketten kosten 20 en 40 euro per maand. ,,Met die laatste pakketten hebben verenigingen vanzelfsprekend meer mogelijkheden", vertelt Dijkstra. ,,We houden de prijzen laag, omdat dit een nieuw concept is. Het mooie daarvan is dat we vrijwel geen concurrentie hebben. In Nederland is slechts één bedrijf die zich op dezelfde markt richt, maar zij opereren aan de andere kant van Nederland."

Resteert de vraag: waar staat Bundll over vijf jaar? De jonge ondernemers zijn even stil. Dan zegt Broersma: ,,Dan willen we leidend op het gebied van sponsoring in de breedtesport zijn. Bedrijven die een vereniging willen steunen, moeten denken: "Zij werken met Bundll? Dan weet ik zeker dat ik als sponsor niet vergeten word." Dat is ons ultieme doel.

Lees het artikel online op www.lc.nl



Terug naar al onze nieuwsberichten